Skip to content

Routemap: Wandelen, fietsen, hardlopen rondom Goirle en Riel

Bij het 30 jarig jubileum van Loopgroep Goirle is een routemap uitgebracht met wandelroutes, fietsroutes en hardlooproutes in de omgeving van Goirle en Riel. Op deze pagina vind je beschrijvingen van de routes. Klik op de naam van de route om een .gpx bestand te downloaden.

Wandelen

Riels Hoefke 14km  Een schitterende route, welke u kunt starten bij de den Overkant. Een route met mooie vergezichten op de Regte Hei, afgewisseld me t de beslotenheid van schitterend bosgebied. Voor velen (ook Goirle -en Rielenaren) een aaneensluiting van verrassingen. Loopt u deze route tijdens het ochtendgloren of tegen zonsondergang, dan is een ontmoeting met een of meerdere reeën zeker niet uitgesloten.

Beekse Bergen 11km U start deze route vanuit de Tilburgse weg, waar u ook de nodige horeca vind om na de wandeling nog even heerlijk na te genieten (kijkt u maar eens naar de lijst met onze sponsoren)

Een route die de Beekse Bergen aandoet. Niet langs de hoofdingang, maar u kunt bij deze route bijna oog in oog staan met de Vietnamese Sika-herten en het pater David hert in het safaripark. Een route die u laat kennismaken met de schoonheid van de bossen van Gorp.

De Leij 11,5km Start en finish bij Breehees. Deze route behoeft weinig toelichting, want de naam zegt het al. U loopt niet langs een rivier waar u scheepvaart tegenkomt, maar u hebt wel de kans op ontmoetingen met ijsvogels, reeën en allerlei ander gevogelte. Geniet van het vogelgezang en verwonder u over de kracht van dit sterk meanderende riviertje

Recreatieve poort 17km U begrijpt, deze route start bij de Roovertsche Leij en is tevens de langste, welke we u hier tonen. Een route die u brengt tot de grens met Esbeek (landgoed de Utrecht) en die u voert langs de welbekende fusillade plaats, de Roovertsche kapel, over de Roovertsche heide en langs de grens met België (hier gevormd door de Leij). Een absolute TOP-wandeling, welke u zeker een keer gelopen moet hebben.

Riel en Hei  11km Route met start bij de Commanderie. Een route die de omgeving van Riel combineert met een wandeling langs het Riels laag en over de Regte Hei. Hoogtepunten: vergezichten, Leijdal en natuurlijk zult u hier ook weer onze geliefde reeën tegen kunnen komen.

Hardlopen

7 km Riel Deze route start in het dorp Riel. Je maakt een omtrekkende beweging door het buitengebied van Riel. Langs de Leij en het Riels Laag kun je zo maar mooie vlinder en bijzondere vogels zoals de zilverreiger tegenkomen. Via de Looienhoek loop je een kleine kilometer over de voormalige spoorlijn Bels Lijntje. Via Spaanse Hoek, hier lag het Spaanse leger in de 80 jarige oorlog en Zandeind, met mooi gerestaureerde boerderijen, keer je weer terug naar Riel. Hier tref je diverse horecagelegenheden.

Ca 8 km langs het Bankven en Breehees  Deze route start in het centrum van Goirle nabij diverse horecagelegenheden en het winkelcentum de Hovel. Je verlaat het dorp aan de zuidkant. Langs de Sint Jan steek je de Leij over. Hier liep tot 1936 de tramverbinding met Hilvarenbeek. Je loopt verder over het Landgoed Gorp en Roovert en komt langs het Bankven waar je in strenge winters

prima kunt schaatsen. Na 5 kilometer passeer je het buurtschap Breehees. Rond 1400 was hier al de eerste boeren activiteit. Na ruim een kilometer ga je links op de molendijk en dan over de Leijbrug, hier stond vroeger een watermolen. Je bent terug in het dorp. Links zie je een prachtige schoorsteen en het ketelhuis van de firma Van Puijenbroek. Nog een halve kilometer en je bent weer waar je begon.

9 km Over de oude trambaan en rond de Oostplas  We starten bij de Sint Janskerk in Goirle. De toren is nog origineel en werd gebouwd omstreeks 1460. Via de Oude Trambaan, de oude stoomtramverbinding tussen Tilburg en Hilvarenbeek loop je over de Abcovensedijk naar Abcoven. Vlak voor een dierenveldje met en plaatstalen Gôolse Gèèt ga je rechts naar de Hoge Wal. Dan volgt een mooi pad om de Oostplas met vele water- en rietvogels. Terug naar de kerk kom je nog langs een vijver met zwarte zakken, net nijlpaarden. Hier wordt bij hevige regen overtollig water opgevangen.

11 km over de Regte Heide  Deze route start bij het sportpark van de Wildenberg. Hier kun je parkeren. We verlaten Goirle aan de westkant via het fietstunneltje onder de Turnhoutsebaan. Dan gaan we direct het bos in. Even later lopen we langs de grens tussen bos en heide. We steken het Leijdal over en vlak na het Riels Hoefke duiken we de rhododenderon bossen in. Wat later steken we opnieuw het Leijdal over via een idylische planken vlonder. Hier heb je prachtig uitzicht over het Riels Laag en zie je het hoogste gebouw van Tilburg Westpoint (140 meter). Je komt nog langs de vogelkijkhut Tapsmoer. Verderop loop je langs de oostkant van de Regte Heide en keer je weer terug bij het sportpark.

Ca 13,5 km langs het Safariepark Beekse Bergen en het Nestven  Deze route start in het centrum van Goirle nabij diverse horecagelegenheden en het winkelcentum de Hovel. Je verlaat het dorp aan de zuidkant. Langs de St Jan steek je de Leij over. Hier liep tot 1936 de tramverbinding met Hilvarenbeek. Je volgt ca 1,5 km de Oude Trambaan. Via een lusje door het bos kom je op de Beekse Dijk. Bij een bruggetje steek je die over en langs een fraai kronkelpad kom je bij het hek van het Safariepark. Met wat geluk zie je hier antilopen grazen. Over een smal pad met soms hoog gras kom je bij de Goirlese Dijk. Bij het Nestven ga je rechts. Na 1 km zie je het Nestven. Een ven met variërende waterstand en vaak vele vogels. Over de molendijk (ca 3km) kom je weer terug in Goirle. Loop over de Leijbrug, hier stond vroeger een watermolen. Links zie je een prachtige schoorsteen en het ketelhuis van van de firma Van Puijenbroek. Nog een halve kilometer en je bent weer waar je begon.

Fietsroute Als extra vindt u hier een fietsroute van exact 35km. Een fietsroute die echt laat zien hoe mooi en afwisselend het buitengebied van Goirle en Riel is. Neem wel uw paspoort mee, want de route is grens-overschrijdend. Er is volop horeca om te starten en/of te pauzeren.